Den här hemsidan använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-essentiella cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
Att tvinga människor att byta till matarbuss skulle i praktiken ge dödsstöten åt Stångådals- och Tjustbanorna, skriver Karin Svensson Smith, ordförande i Resenärerna och Roland Svensson, tidigare tågtrafikplanerare vid Veolia Transport.
Den tuffa bostadssituationen var en av orsakerna till maktskiftet i Köpenhamn. Det gäller också svenska städer, där bilar tar upp mer plats per invånare än bostäder, skriver Karin Svensson Smith, ordförande för Resenärerna, Lena Smidfelt Rosqvist, vd för Trivector Traffic och Mats Améen, senior trafikkonsult på Trivector Traffic och f d chefsstrateg på Skånetrafiken.
Lägg inte ned nattågen -- de behövs för klimatomställningen skriver Karin Svensson Smith. med Evert Andersson och Magnus Olofsson
KLIMATET Om nattågstrafiken ska bli stabil och långsiktigt hållbar krävs ett helt nytt och samlat grepp för hela Sverige. Det skriver Karin Svensson Smith och Susanna Elfors.
EU-kommissionen kan tvinga Sverige att böta mångmiljardbelopp om klimatkraven inte uppfylls. Det räcker inte med ändrad teknik; väg-och flygtrafiken måste minska kraftigt. Men för att få en bred acceptans för effektiva styrmedel måste järnvägen fungera bättre. I dag hanteras järnvägskaoset som ett kortspel där ingen vill sitta med Svarte Petter.
Svenska järnvägen präglas av förseningar, inställda tåg och resenärer som fastnar i timmar. Trafikverket har visat att de inte klarar uppdraget. Nu behövs en ny järnvägsmyndighet som kan ta ansvar för att tågen faktiskt går – och att resenärerna kommer fram, skriver Resenärernas ordförande tillsammans med tre experter inom järnväg, trafik och resenärsfrågor.
