Debatt

Här återger vi aktuella debattartiklar som Resenärerna har skrivit eller medverkat till, i dagspress och andra medier.

3 dec: Debattartikel i Östgöta-Corren om Tjustbanornas koppling till nationella järnvägsnätet

Att tvinga människor att byta till matarbuss skulle i praktiken ge dödsstöten åt Stångådals- och Tjustbanorna, skriver Karin Svensson Smith, ordförande i Resenärerna och Roland Svensson, tidigare tågtrafikplanerare vid Veolia Transport. 

25 nov: Debattartikel i Sydsvenskan om att Köpenhamn kan inspirera Skånes stadstrafik

Den tuffa bostadssituationen var en av orsakerna till maktskiftet i Köpenhamn. Det gäller också svenska städer, där bilar tar upp mer plats per invånare än bostäder, skriver Karin Svensson Smith, ordförande för Resenärerna, Lena Smidfelt Rosqvist, vd för Trivector Traffic och Mats Améen, senior trafikkonsult på Trivector Traffic och f d chefsstrateg på Skånetrafiken. 

11 okt: Debattartikel i Göteborgs-Posten om nattåg

Lägg inte ned nattågen -- de behövs för klimatomställningen  skriver Karin Svensson Smith. med Evert Andersson och Magnus Olofsson

1 okt: Debattartikel i Dagens Arena:
Nattåg bör vara en del av välfärden

KLIMATET Om nattågstrafiken ska bli stabil och långsiktigt hållbar krävs ett helt nytt och samlat grepp för hela Sverige. Det skriver Karin Svensson Smith och Susanna Elfors. 

30 sep: "Dags att ta ansvar för järnvägen"
Debattartikel i Järnvägar.nu 

EU-kommissionen kan tvinga Sverige att böta mångmiljardbelopp om klimatkraven inte uppfylls. Det räcker inte med ändrad teknik; väg-och flygtrafiken måste minska kraftigt. Men för att få en bred acceptans för effektiva styrmedel måste järnvägen fungera bättre. I dag hanteras järnvägskaoset som ett kortspel där ingen vill sitta med Svarte Petter.

25 juli: Svenska järnvägen är ett fiasko -- 
 nu behövs ny myndighet 
(inlägg på DN Debatt)

Svenska järnvägen präglas av förseningar, inställda tåg och resenärer som fastnar i timmar. Trafikverket har visat att de inte klarar uppdraget. Nu behövs en ny järnvägsmyndighet som kan ta ansvar för att tågen faktiskt går – och att resenärerna kommer fram, skriver Resenärernas ordförande tillsammans med tre experter inom järnväg, trafik och resenärsfrågor.