Reseavdrag oavsett färdmedel
Reseavdraget reformeras till en färdmedelsneutral skattereduktion
Underlätta för att kollektivtrafikanternas och invånarnas synpunkter på Kollektivtrafiken utvecklas till ett konstruktivt arbete i syfte att förbättra villkoren för kollektivt resande
Bidra till att kollektivtrafik kommer högre upp på den politiska dagordningen
Hjälpa de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) att uppfylla lagens krav på dialog med resenärerna, genom att utgöra en trovärdig och framåtsyftande representant för resenärskollektivet
Våra krav och mål för den framtida kollektivtrafiken. Beslutad av styrelsen 21 augusti 2025.
Reseavdraget reformeras till en färdmedelsneutral skattereduktion
Förmånsskatten på månads- och årskort (eller periodkort, kollektivtrafikkort, biljetter) till anställda som löneförmån tas bort
En järnvägsutbyggnad som ger plats för fler tåg och punktlig trafik genomförs
Staten säkerställer ett samlat ansvar för järnvägens olika delar; spår, verkstäder, underhåll och annat som behövs för att tågtrafiken ska flyta smidigt - bör ske via en järnvägsmyndighet.
Ett separat anslag i statens budget införs som gör det möjligt att handla upp nattågstrafik i en långsiktig helhetslösning
Kravet på att SJ:s vinstutdelning till staten tas bort så att bolaget kan investera eventuellt överskott i nya tåg och ett ökat trafikutbud
Staten inför ett anslag för medfinansiering till kommunala investeringar i kollektivtrafik
Intäkterna från trängselskatter oavkortat ska användas för finansiering av kollektivtrafik i de regioner där det finns trängselskatt (Stockholm och Göteborg).
Juridiska och administrativa hinder för att taxi integreras i såväl kollektivtrafik som upplägg för delad mobilitet tas bort
Ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik införs
På Resenärerna arbetar vi målmedvetet för att åstadkomma positiva förändringar och förbättra livet för människor i rörelse. Vår verksamhet är bred och omfattar alltifrån att dela med oss av insikter kring infrastrukturella satsningar till att stå bakom våra medlemsorganisationer, med en påverkan som sträcker sig både lokalt och globalt.
Lanserades 15 januari – 2025
Det finns ett stort missnöje med förseningar, bortfall av tåg och andra störningar i trafiken. Diskussionsämnet kring tågstörningar är komplicerat och involverade parter tycks ofta tala förbi varandra. Det råder ingen samsyn kring vilka som är de mest betydande problemen för dagens tågresenärer eller vad som hindrar folk som idag flyger eller kör bil från att göra en övergång till tåg.
Resenärernas styrelse tog därför beslutet 2023 att ge ut en antologi med titeln "Ett lyft för tågtrafiken – med resenärsperspektiv". Bidrag till antologin kommer från framstående forskare och experter med insikter om tågtrafik och järnvägar. Under ledning av styrelseledamoten Karin Svensson Smith arbetade en redaktionsgrupp tillsammans med Mats Améen och styrelseledamoten Mårten Zetterman med att samordna arbetet. Denna insamling av forskning och praktiska insikter har som syfte att belysa hur en ökad och förbättrad tågtrafik kan främja uppfyllandet av de trafikpolitiska målen.
En avgörande komponent inom kollektivtrafiken är stationen, ofta kallad kollektivtrafikens skyltfönster. Det är en plats där resenärerna tillbringar tid före och efter sin resa, och förväntar sig en viss nivå av service och standard.
Genom Resenärernas egna stationsprojekt har organisationen, unik i Sverige, kartlagt en stor del av landets stationer. De kriterier som analyserats innefattar bland annat resenärernas tillgång till upplysningar om trafiken, utbudet av olika tjänster samt stationens tillgänglighet. Utifrån dessa kriterier utser Resenärerna årets station. Detta hedras med en ceremoni där alla ansvariga för stationen och representanter från Resenärerna deltar.
En stor del av konsumentlagstiftningen beslutas av EU och situationen för kollektivtrafikresenärer påverkas därför i hög grad av EU:s regelverk, exempelvis EU:s passagerarförordningar som reglerar resenärernas rättigheter för de olika trafikslagen. Att åstadkomma en mer konsumenttillvänd EU-lagstiftning inom kollektivtrafikområdet kan vara mycket verkningsfullt eftersom EU-förordningar är överordnade nationell lagstiftning och skapar enhetliga regler i alla europeiska regioner. Resenärerna har som mål att få fler beslutsfattare inom EU att ta hänsyn till kollektivtrafikresenärers behov.
Resenärernas styrelseledamot Emil Frodlund var invald i EPF:s styrelse 2018-2024. Då Emil var den enda styrelseledamoten från de nordiska ländernas resenärsorganisationer innebär det att vi också hade möjlighet att driva frågor som är till nytta för våra nordiska grannländers resenärer på EU-området.