Stationsprojektet

Årets station

Stationer, eller hållplatser, spelar en central roll för resenärer. De markerar starten eller slutet på en resa och ofta byter resenärer transportmedel just här. Det är därför avgörande att resenärer får tillgång till nödvändig service och information på dessa platser. Detta inkluderar information om tidtabeller, biljetter och eventuella driftstörningar, samt andra tjänster som tillgång till en uppvärmd väntsal och möjligheter för upphämtning med bil, bland annat. Den service och information som erbjuds kan variera kraftigt från station till station, vilket kan vara förvirrande.

Även om regelbundna resenärer oftast är bekanta med sin vanliga station, är det viktigt att ha tydlig och begriplig information för att locka nya användare, tillfälliga resenärer och besökare från andra orter.

Av dessa skäl driver organisationen Resenärerna ett projekt som syftar till att förbättra stationerna. Vi har analyserat nästan 400 stationer och hållplatser genom att granska 70 olika kontrollpunkter. Resultaten har diskuterats i möten med de som ansvarar för stationernas skötsel och har även använts av andra organisationer, som Trafikanalys, för att få en klarare bild av stationernas status.

Vi arbetar nu med att, baserat på vårt underlag, identifiera och premiera några av de främsta stationerna i Sverige, med målet att varje år utse landets bästa station.

Olle Ek

Styrelseledamot 

Olle Ek har en lång erfarenhet av kollektivtrafikresande med tåg och buss. Olle ansvarar för Stationsprojektet.


Årets station

Årets station olika år

Olle Ek

Strängnäs Årets station 2024

Vår motivering
”Med det centrala läget i Strängnäs skapas smidiga kopplingar mellan tåg-, buss-, gång – och biltrafikanter till en välfungerande och resenärsvänlig upplevelse. Byten mellan tåg och lokal- eller regionalbussar sker enkelt och nära varandra, vilket underlättar för såväl den frekventa pendlaren som den tillfälliga resenären. Stationens centrala läge i Strängnäs bidrar till den mycket goda tillgängligheten till goda gång- och cykelvägar och bra cykelparkering. För resenärer som ska hämtas av bil, finns det goda möjligheter att lämna och hämta passagerare samt gott om parkeringsplatser i närheten. Stationen har en utformning med hög tillgänglighet där plattformar och vänthall även kan nås utan behov av trappor eller hissar. Strängäs station är ett lysande exempel på hur en modern station kan kombineras med praktisk funktionalitet och resenärernas behov i fokus.”

Olle Ek

Uppsala C Årets station 2023 

Vår motivering

”Med sin välstrukturerade samordning av tåg och de flesta bussar till en gemensam terminal, är Uppsala Centralstation enkel att förstå både för den vana pendlaren, sällanresenären och turisten. En mycket välplanerad och rymlig tunnel under bangården ger tillsammans med rulltrappor och hissar goda möjligheter att nå perronger och hållplatser.

Uppsala Centralstation har ett centralt läge vilket underlättar att nå stationen både till fots och med cykel. Bra serviceutbud i och nära stationen med bl.a. butiker, bankomat och restauranger.
Ett parkeringsgarage finns i anslutning till stationen.Möjlighet till biljettköp och information över disk finns för lokal trafik i UL kundtjänst och för biljettköp för långväga trafik hos Pressbyrån.”


Olle Ek

Malmö C Årets station 2022

Vår motivering
”Med sin enkla utformning och struktur är Malmö C enkel att förstå både för den vana pendlaren, sällanresenären och turisten. Trots stationens omfattande trafik vad gäller både tåg- och busstrafik är stationen väl sammanhållen, med korta distanser vid byten mellan de olika trafikslagen. Dessutom kan många av perrongerna nås utan att resenären behöver använda vare sig trappa eller hiss.I Skånetrafikens kundcenter finns möjlighet att köpa biljetter och få information även från andra operatörer. Informationen om alla tågavgångar finns på samma plats. I den stora väntsalen som rymmer många stolar och bord, finns det patrullerande vakter och tidvis värdar som kan ge information.”